Friday, May 7, 2010

Cubaan Membunuh Saksi AminulRasyid


SETELAH disiasat sebanyak tiga kali oleh pasukan siasatan, Azamuddin Omar, saksi utama kes kematian Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak awal minggu lalu,berdepan dengan cubaan mahu membunuh dan serangan polis ke atas dirinya.

Peguam mewakili Azamuddin, menuntut satu siasatan khas diadakan berasingan berhubung dakwaan itu.

"Satu siasatan berasingan mesti dimulakan berdasarkan pengakuan dia tentang apa yang berlaku pada hari kejadian," kata peguam N. Surendran yang mewakili saksi berusia 15 tahun itu.

Selain disiasat, Azamuddin turut menunjukkan sendiri lokasi dan detik-detik yang membawa kepada kematian Aminulrasyid.

Siasatan setakat ini tertumpu pada kematian Aminulrasyid ketika cuba melepaskan diri daripada dikejar polis dan sekumpulan penunggang motosikal awal pagi 26 April lalu.


Menurut Surendran, Azamuddin mendengar seorang anggota polis menjerit ke arahnya agar berhenti dan apabila dia terus cuba mahu melarikan diri, dia ada mendengar anggota berkenaan mengira satu hingga tiga.

Katanya, apabila menoleh ke belakang dia ada melihat anggota polis berkenaan mengacu senjata dan bersedia untuk melepaskan tembakan.

Hanya selepas apabila satu kereta polis tiba, anggota berkenaan menurunkan senjata, sekali gus Azamuddin terlepas daripada tembakan.

Saksi itu telah menceritakan detik-detik hari kejadian itu kepada Surendran dan seorang lagi peguam, Latheefah Koya walaupun ia tidak disebutkan dalam laporan polisnya.

Bagaimanapun menurut Surendran, beliau akan meneruskan tuntutan aspek itu turut disiasat.

Surendan berkata Azamuddin tiada sebab untuk berbohong.Kebanyakan kandungan pengakuan Azamuddin selari dengan dengan apa yang diperkatakan oleh saksi-saksi lain.

"Ia juga membuktikan Azamuddin tidak bersalah," kata Surendran.

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: