Wednesday, January 27, 2010

Berani Ke PKR nak sentuh Orang Gila Kulim-Bandar Bahru?



Tak kira siapa pun orang yang disuruh tutup mulut, saya tak berkenan langsung perangai gatal nak menutup mulut orang. Jangan rogol hak demokratik orang untuk bersuara.

Hari ini, bila jawatankuasa disiplin PKR menjerkah Zulkifli Noordin supaya menjahit mulutnya, adakah PKR nampak cerdik? Siapa yang nampak bodoh sekarang? Zulkifli atau PKR sendiri?

Saya tak kenal Zulkifli. Pertama kali saya membaca tentang Zulkifli ialah selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dihambat dari UMNO dulu. Saya tak peduli sangat.

Tetapi, apabila ada laman web ketika itu yang sakan-sakan menonjolkan Zulkifli sebagai pengganti Anwar untuk memimpin perjuangan orang-orang yang pro-Anwar setelah Anwar ditangkap, saya mula rasa lain macam. Saya menanti kenyataan ala-ala disclaimer dari beliau. Tak ada.

zulnoordinposter-1.jpg image by malaysianunplug


Lagi la rasa semacam. Akhirnya, sehingga sekarang saya melihat buruk kelaku demi buruk kelaku.

Saya pernah jumpa seseorang. Bila tiba time solat berjemaah, dia seperti menggelejat nak jadi imam. Bila mesyuarat dan ada pemilihan untuk jadi ketua, dia kelihatan menggelejat sakan pulak nak jadi ketua.

Sama. Akhirnya, sehingga sekarang saya melihat buruk kelaku demi buruk kelaku.

Kadang-kadang, nak kenal seseorang, kita tak perlu banyak sangat hint atau isyarat.

Bagi saya, bodoh sangat kalau disekat kebebasan bersuara seseorang yang buruk kelaku. Biarkan dia menyalak. Lagi banyak dia bercakap, lagi banyak kita terasa dia sebenarnya jenis tak boleh pakai punya manusia(inilah sebenarnya keperibadian Zulkifli Noordin).

Lagi banyak dia bercakap, semakin kuat keyakinan kita dia dipergunakan oleh celaka-celaka yang sudah banyak melanyak harta negara ini. Mengapa dilarang dia nak selak kainnya? Mengapa nak di larang dia tunjuk batang kemaluannya?Pergi lantak dia lah! dah memang kerjanya dia dah nak mampos macam Aduka Taruna yang menghina Raja.
Tapi...
Walaupun orang gila Kulim ini di hadapkan ke JawatanKuasa Displin,berani ke Anwar Ibrahim nak usik dia? berani ke JawatanKuasa Displin nak sentul Orang Gila Kulim nie?kita masih ingat pada beberapa bulan yang lalu apabila YB R.Sivarasa yang Ahli Parlimen Subang dan juga Naib Presiden PKR menegur sikap orang gila Kulim ini,tapi impak dari itu orang gila Kulim ini mencabar Sivarasa supaya meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden Parti.
Hari Iniorang gila Kulim ni dalam kenyataannya dalam mstar online mencabar amaran yang telah diberikan oleh Biro politik Majlis Pimpinan Pusat PKR.
SAYA TIDAK AKAN TUNDUK – ZUKKIFLI NORDIN - mStar

Walaupun Biro Politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengarahkan Zulkifli Noordin supaya 'tutup mulut' atau berhenti daripada mengeluarkan kenyataan media berhubung isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam tetapi beliau bertegas tidak akan tunduk pada keputusan itu.

Sebaliknya, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu tetap bertegas bahawa sebagai umat Islam beliau mempunyai hak untuk menyampaikan sebarang pandangan atau pendapat selagi tidak bertentangan dengan agama.

"Saya akan terus bercakap mengenainya, tidak ada siapa boleh halang saya untuk menegakkan Islam," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.


Memetik kata - kata Biro Politik Majlis Pimpinan Pusat iaitu Datuk Zaid Ibrahim;



Parti Keadilan Rakyat hari ini membuat keputusan merujuk kes Zulkifli Nordin kepada Jawatankuasa Disiplin parti untuk menyiasat serta membuat keputusan terhadap beliau dalam masa 30 hari. Parti juga mengeluarkan “gag order” atau larangan supaya beliau tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang boleh memudaratkan parti serta merosakkan perpaduan Pakatan Rakyat.


Hebat bunyi keputusan PKR. Nak ikut “due process “atau proses keadilan dalam undang undang.Sebenarnya ramai orang merasakan PKR tidak serius untok mengambil tindakan. Malah ada yang mengagak tidak akan ada satu keputusan yang tegas akan diambil dalam tempoh tersebut. Sementara itu Zulkifli Nordin setiap minit akan terus menghina pendirian Pakatan dalam TV UMNO dan surat khabar UMNO dan tidak akan peduli arahan parti, sama seperti yang telah dia lakukan pada masa-masa yang lepas.


Hairan juga keadaan ini, seolah-olah Zulkifli Nordin adalah seorang manusia yang tidak boleh disentuh oleh parti; entah mengapa ada keistimewaan itu. Sebab itulah Zulkifli menggelar sesiapa saja yang mengkritiknya sebagai “Firaun Kecil” atau “Little Napoleon”, iaitu merujuk kepada pegawai parti yang tidak ada taring; maksudnya orang seperti saya.


Selepas hari ini, saya yakin PKR tidak mampu mempertahankan sesuatu prinsip utama dalam perjuangan nya. Hanya yang mudah dan expedient,.PKR hari ini tak jauh bezanya dengan UMNO; cuma ia hanya seperti acuan atau “a poor man’s version of” UMNO.


Ada pihak amat takut untuk mengambil tindakan terhadap Zulkifli Nordin, walaupun jelas tindakannya yang mahu menghancurkan parti dari dalam, kerana bimbang dengan persepsi bahawa orang Melayu dan Islam sayang kapada Zulkifli Nordin . Dia konon nya popular dengan “isu Islam nya”. Tapi Zulkifli Nordin bukan wira Islam. Bukan wira Melayu. Sikap, perbuatan dan kata-katanya sama dengan jaguh-jaguh UMNO. Lagi pula Zulkifli Nordin terang-terang membuat kenyataan yang bertentangan dengan keputusan parti dan Pakatan Rakyat. Apa yang dilakukannya hanyalah memberi gambaran kepada umum bahawa PKR dan Pakatan Rakyat telah mengkhianati umat Islam dan Raja Melayu kerana kononnya sanggup membiarkan orang agama lain menghina Islam, terutamanya dalam isu penggunaan perkataan Allah.


Bagi saya, kalau kita tidak yakin dengan pendirian kita dalam soal penggunaan perkataaan Allah ini, dan isu lain yang dibawa olih Zulkifli Nordin ikut saja UMNO dan Zulkifli Nordin. Tapi kalau kita yakin, kalau kita berpegang kapada prinsip dalam Perlembaggaan Persekutuan , dan pendapat alim ulamak maka kita mesti teruskan dengan pendirian kita.. Sampai bila kita mahu berpolitik dua alam; di sana kita berpegang kepada satu prinsip, di sini kita bertukar kepada prinsip lain pula.


Mungkin ada rakan-rakan yang akan berkata tindakan akan diambil selepas siasatan jawatankuasa parti, dan minta saya bersabar. Ikut lunas undang undang. Saya memang setuju, sebab itu kita sepatutnya gantung Zulkifli Nordin sementara siasatan selesai. Kerana kesalahan nya jelas dan berterusan bagi mereka yang dapat dan mahu melihat. Kita perlu berlaku adil kapada dia , tetapi kita juga perlu berlaku adil kapada ratusan ribu ahli parti yang mengharapkan pembelaan dalam mempertahankan prinsip perjuangan parti dan Pakatan Rakyat.


Dalam memperkatakan semua ini saya mungkin dipecat olih parti Keadilan kerana saya tidak ada kekebalan saperti sasetengah pemimpin PKR. Tapi saya biasa kena pecat dan saya akan terus menyuarakan perjuangasn politik yang sihat dan bermaruah untok kebaikan PKR dan Pakatan. Kita tidak mampu menjadi parti yang akan membawa perubahan kapada politik dan pentadbiran Negara kalau Zulkifli Nordin pun kita tidak bolih selesai dengan cara yang sepatutnya. Nampaknya PAS lebih berprinsip dan berani kerana sanggup mengambil tindakan kapada ketua negeri Selangor nya Dr Hassan Ali, tetapi PKR takut kapada ahli Parlimen Kulim Bandar Baru


LSS: C'MON LAH PKR! TOLONG JANGAN JADI BACUL MACAM UMNO!

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: