Wednesday, January 6, 2010

Kalau dah diri sendiri bangang macam MuNkEeE,tak payah nak MuNkEeE kan orang lain


USAH PINGGIR BAHASA MELAYU – berita hairan

Pandangan bahawa bahasa Melayu kurang sofistikated harus dikikis kerana ia berada di tahap keenam paling luas digunakan di dunia selepas bahasa Cina, Inggeris, Perancis, Russia dan India, kata Rais Yatim se ekor MuNkEeE dari jelebu.

"Kita harus kikis pandangan dan amalan bahawa menggunakan bahasa Melayu itu kononnya kurang sofistikated kerana sebenarnya bukan begitu... lagi banyak digunakan, lebih tersohor ia.

Ini lah ibarat kata kalau diri sendiri bangang,lepas tu nak bangangkan orang.Mangkuk ayun nicakap pandai tapi tak pandai nak buat.Nak pertahankan bahasa melayu konon...porahhh!!!! kalau haramjadah nak cakap macam ni ada baik mansuhkan dulu PPSMI tak payah nak cakap banyak .

Mangkuk ni patut kritik dulu mana - mana polis yang tembak para demonstran ketika berarak membantah dasar PPSMI yang meng-inggeris-kan dasar pendidikan negara.United MuNkEeE patut praktis dulu sebelum nak cakap.Pandai cakap nak martabatkan bahasa melayu tapi nama - nama bahagian di putrajaya di namakan sebagai precint,pusat pengangkutan di ibu kota guna nama KL Sentral,perkataan Belanjawan negara di tukar kepada budget negara.

Kalau nak martabat kan bahasa melayu kenapa tak tukar perkataan UMNO kepada PKMB? dasar menginggeriskan bahasa dalam sektor masyarakat dan sektor pendidikan adalah tak lain dan tak bukan semata - mata nak membodohkan dan membangangkan masyarakat dan generasi 1 malaysia dari dulu sampalah sekarang.

Bagaimana kah dasar peng-inggeris-an ini berjaya membodoh kan kita? mari kita lihat di sini.

Mereka meletak kan perkataan - perkataan seperti Govt. Tax,service tax,Road Tax, dan yang paling terbaru untuk terus membangangkan rakyat ialah GST(Goods & Service Tax) supaya makcik - makcik dan pakcik - pakcik di kampung tak mengerti apakah erti perkataan itu supaya mudah di kelentongkan maksudnya maka di gunakan lah bahasa inggrris.

Cuba diorang guna perkataan cukai jalan,cukai kerajaan,cukai barangan dan cukai perkhidmatan maka mereka akan tahu rakyat tak kira di kampung atau pun di bandar akan membantah tindakan itu sebab masyarakat itu adalah satu bebanan hidup yang telah di kenakan ke atas mereka.Jika tak percaya tanyalah mana - mana rakyat malaysia siapa yang suka kena cukai...pastinya mereka akan berkata tidak ! Sama sekali.

Dasar peng-inggeris-san juga adalah satu cara untuk menjamin supaya mereka dapat terus berkuasa sebab bila rakyat berjaya di bodohkan...maka yang bodoh ini lah yang akan menyokong United MuNkEeE.

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: