Monday, September 28, 2009

-Ibrahim Ali dah mula mengarut



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhIKbor-JeJMjyD9nMLitr2hX91tKCKd9MzIfTFa2WBP7lnFV1UWtbbLiikvOqLtkqa_f0gRB9FAqqXXTN1wbbwIraMfFgWOQGbuzlUtkfx9usbaH54SC5kquNeR2zvklUo-UE1oE7F4kA/s320/katak+Ibrahim+Ali+2.jpg


Seingat saya pada ketika mula - mula Orang tua gemuk ni merayu untuk bertanding atas tiket PAS dia banyak menghentam UMNO dari kiri dan kanan namun setelah memiliki apa yang telah di hajati dia mula "menikam tangan yang pernah membantunya ketika hampir mati lemas" Pada ketika PAS mula bergolak dan menghadapi goncangan yang kuat pada tahun 1975 hingga berpecahnya PAS yang terbahagi kepada BERJASA(Barisan Jemaah Islamiah) dan HAMIM (Hizbul Muslimin) antara orang yang kononya menjadi pahalawan pemuda Hamim ketika itu adalah orang tua gemuk ini. Namun pun begitu PAS memaafkan segala sumpah seranahnya terhadap PAS selama berdekad - dekad namun selepas gelombang reformasi 98 orang tua gemuk ini bermuka - muka tapi hari ini setelah gagal meminta algojo supaya melamarnya semula Ibrahim Ali mula menikan Tuan Guru yang di sanjung dan di rayu ketika mahu bertanding atas tiket PAS pada PRU yang lalu

Setelah saranan busuknya yang meminta Tuan Guru meletak jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan Ia bermula dengan desakan Menteri Besar itu supaya BK melepaskan jawatan ekoran tindak tanduknya yang semakin bertentangan dengan PAS - parti yang mengangkatnya menjadi Ahli Parlimen dalam PRU 12. Ini bukan pertama kali BK diminta oleh Tok Guru mahu pun pihak-pihak lain untuk meletak jawatan. Tapi seperti katak puru di bawah tempurung, BK hanya tersengih setiap kali dicabar kerana dalam hatinya dia sedar jika pilihanraya diadakan dan dia bertanding dengan memakai baju bebas atau BN, dia bukan saja pasti tewas, malah mungkin hilang wang pertaruhan. Sebagai MB yang memegang kepada kewajaran prinsip, cabaran Tok Guru itu memang patut dibuat. Yang menjadi tak wajar ialah pihak yang dicabar cuma seekor katak yang menyerupai manusia. Malangnya mana ada katak di dalam sejarah planet bumi yang memahami bahasa manusia, kecuali cerita dongeng Barat tentang putera Raja yang disumpah menjadi katak?

Yang lebih memilukan mengenai orang tua gemok ini ialah apabila cabaran Tok Guru dijawabnya dengan meminta Nik Aziz meletak jawatan kerana kononnya gagal melaksanakan tugas sebagai MB dan juga atas alasan beliau sudah tua dan wajar memberi laluan kepada pemimpin yang lebih muda. Saya tidak faham mengapa Tok Guru dikatakan gagal melaksanakan tugas sebagai MB. Kalau gagal, mengapa beliau masih diberi kepercayaan untuk menjawat jawatan MB sejak 19 tahun yang lalu?

Mengenai faktor usia, ia juga agak melucukan apabila yang mengucapkannya ialah BK. Jika yang mengucapkannya KJ, tidak heranlah, sebab dia masih berusia awal 30an. Berahim Katakbukan orang muda lagi. Usianya yang telah mencecahi 60 tahun itu boleh digelar sebagai warga emas yang bila-bila masa sahaja boleh dipanggil Illahi mengadapNya. Oleh itu apabila BK menyatakan Tok Guru sudah tua, dia seperti meludah ke langit, akhirnya terkena batang hidung tuanya sendiri!!

Tok Guru dalam jawapan kepada Orang Tua Gemok mengenai isu tua ini berkata faktor usia yang tua bukan menjadi penghalang seseorang daripada menjadi pemimpin politik. "Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?" katanya.

Benar kata Tok Guru, tua apa salahnya, kerana muda juga bukan satu kelebihan. Yang salahnya ialah apabila menjadi orang sepert Berahim Katak yang sudahlah tua, tapi masih berlagak seperti sampah tegar yang enggan berundur, walau sudah cuba diusir berpuluh kali!



.Sudah jelas lagi pada sesiapa pun akan meluat mendengar kenyataan yang keluar dari katak gemok ini...jadi biarkan lah mangkuk ayun ni melalut sendirian dan kita akan tengok dimana tempatnya bagi katak bobok macam ibrahim ali sebab kita masih pelik kenapa Tok Guru yang mesti di suruh letak jawatan bukan Mat Monggol

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: