Lagu Janji dicapati

Loading...

Sunday, July 4, 2010

Felda Bankrap : UMNO kelentong Melayu giler babi!



Beberapa hari yang lalu di katakan berarak seramai 200 warga felda yang "menyamar" ataupun yang datang dari myanmar.LSS ada pergi melihat wajah - wajah mereka yangmembakar akhbar bnerkenaan di depan pejabat suara keadilan di depan Stadium Shah Alam.Wajah mereka LSS amati satu - persatu.Tertanya juga dalam hati benarkah mereka Warga Felda???

LSS di lahirkan dalam "tanah rancangan" iaitu nama asal yang di sebut oleh warga Felda kepada tempat tinggal bagi warga - warga felda .Oleh itu tak payah nak "kencinglah" yang LSS tak boleh mengenal yang mana satu warga felda yanga mana satu bukan dan yang mana satu wajah yang pernah mengerjakan tanah rancangan.




Itu belum LSS soal - siasat mereka berkenaan tentang felda lagi memang dah konpom tergagap - gagap nak jawab.Tapi apa yang LSS nampak di sini rata - rata beruk afrika yang berdemo di depan pejabat suara keadilan beberapa minggu yang lalu buakan lah warga felda tetapi geng United MuNkEeE yang di upah dengan nasi bungkus dan beberapa keping wang.

Disni LSS nak nyatakan dan menegaskan andai Felda melingkup sekalipun, apa ada kena mengena dengan warga felda????



Kalau nak di bongkar segala kelentong - kelentong felda dari dulu sampai sekarang dan segala macam onar yang dah di lakukan kepada memang tak terhitung le jawabnya.Itu belum campur dengan kes pengurusan ladang yang di jalankan secara sambil - lewa oleh pengurusan felda dan mengakibatkan felda kini terpaksa "menyerah semula" pengurusan ladang kepada warga felda semula.

Dan kerja -kerja membaja,mengutip dan memetik buah terpaksa di pikul oleh warga felda sendiri.LSS sendiri menyaksikan pengurusan felda pernah mencampakkan semua baja - baja untuk ladang kelapa sawit ke dalam sebuah paya.Ini semua adalah kerana sikap kerja "sambil - lewa" pengurusan felda.

Akhirnya warga felda mengamuk di pejabat felda dan mengadu yang mana pengurus bersama orang - orang suruhan sering mencuri buah kelapa sawit milik warga felda.

Bulan itu sahaja malah beberapa bulan yang lalu ayah LSS telah pergi menemui ilahi maka dengan itu felda telah berjanji untuk memberikan kepada keluarga kami sebanyak RM13000.00 sebagai wang khairat kematian.Tetapi RM3000.00 telah dibayar semasa jenazah di uruskan.

Dan tak lama selepas itu felda mengadakan satu lagi mesyuarat bersama warga felda tanpa penglibatan warga felda "generasi kedua" supaya mudah pegawai felda mahu menipu warga - warga emas felda ini .Mesyuarat ini bertujuan untuk memutuskan bahawa wang khairat kematian yang selama ini di peruntukkan sebanyak RM1300.00 telah di kurang sebanyak RM7000.00.

Oleh kerana mesyuarat ini di buat tanpa mendapat persetujuan dari warga felda "generasi ke - 2" maka berduyun - duyun lah warga felda kembali semula ke pejabat felda dengan membawa segala macam senjata seperti parang dan sabit. Selama ini warga tanah rancangan telah banyak makan hati dengan felda oleh itu andai felda bankrap maka seluruh warga tanah rancangan akan bergumbira dengan berita ini.

kerana apa???

1.pengurusan ladang dan hasil bersih dan kasar boleh di congak dan di nikmati oleh warga felda sendiri.

2.Warga felda tak perlu lagi menunggu pegawai felda untuk memutuskan apa - apa lagi keputusan berhubung dengan pembangunan tanah rancangan.

3.segala utiliti felda boleh di beban kan kepada persatuan anak - anak felda tanpa bergantung kepada pemerhatian felda lagi.

4.warga felda boleh menjual hasil getah tak kira latexs ataupun sekerap kepada sesiapa sahaja yang mereka mahu dan buat apa mahu bimbang dengan pemerhatian felda.

Oleh itu apa yang LSS nak tegaskan di sini segala apa yang berlaku berhubung dengan artikel suara keadilan langsung tak akan memberi sedikit pun impak kepada warga felda.sedikit pun warga felda tak rasa terhina malah kami akan adakan kenduri kesyukuran dan membakar bunga api bagi meraikan mampus nya sebuah perbadanan yang selama ini hanya tahu menipu warga - warga "tanah rancangan" kerana ini semua hanya lah kelentong - kelentong yang di lakuakn oleh MNO dan barisan nasional semata - mata untuk melindungi kelemahan - kelemahan mereka selama ini.

kelemahan - kelemahan mereka menguruskan felda telah pun terbongkar. banyak anak syarikat felda yang telah mereka gadai kepada towkey asing oleh itu ke6rana mahu menutup kelemahan mereka maka orang - orang UMNO yang datang tah dari bahagian mana di gunakan untuk meng"kelentong orang melayu dan mengatakan mereka ini adalah warga felda.

sedangkan setiap wajah yang LSS perhatikan tak ada satu pun dari mereka yang menampakkan alis wajah yang pernah menumpahkan keringat untuk memegang "chop" kelapa sawit ataupun kedut - kedut lengan kesan dari menggenggam pisau getah.

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: