Wednesday, February 3, 2010

Kes liwat: Anwar fail ’semakan kehakiman’ kedua!

Anwar minta fokus pada dua 'semakan kehakiman' yang dibuat!

KETIKA perbicaaan kes liwat berlangsung, pasukan peguam bela bagi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Sankara Nair 3.15 petang tadi mengfailkan satu lagi permohonan semakan kehakiman yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur 1 Disember lalu.

Semakan kehakiman tersebut merujuk pada keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Zabidin Mohd Diah menolak permohonan Anwar untuk membatalkan kes liwat berasaskan pada pada laporan perubatan yang jelas menunjukkan tidak ada spesimen Anwar di dalam dubur saksi utama, Saiful Bukhari Azlan.

Inisiatif tersebut merupakan yang ke dua, selepas pasukan peguam bela Anwar membuat suatu permohonan semakan kehakiman di Istana Keadilan, Putrajaya pagi tadi – iaitu berhubung keputusan Hakim Zabidin menolak permohonan Anwar mendapatkan beberapa bahan bukti dan material penting seperti DNA Saiful, rakaman CCTV, nota doktor, senarai saksi utama daripada pasukan pendakwaraya.

Memberitahu wartawan di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur kemudiannya, Sankara Nair berkata, pasukan peguam bela Anwar sedang fokus menunggu kedua-dua keputusan semakan kehakiman tersebut, yang dianggap penting untuk anak guamannya.

Media dihalang buat liputan

Sebelum pada itu, Anwar bersama-sama keluarganya disambut dengan laungan reformasi di anjung bantahan, di sini sekitar jam 2.30 petang tadi.

Turut kelihatan Ketua Strategi PKR Tian Chua dan bekas Pengerusi Gerakan Anti Rasuah dan Korupsi (GERAK) Mohd Nazri Mohd Yunus, yang baru menyertai PKR memimpin gerakan reformasi di luar komplek mahkamah.

Dalam pada itu, pihak polis dilihat begitu agresif menghalang jurukamera dan wartawan dari membuat liputan terhadap rakyat yang menyokong Anwar.

Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin yang temui Harakahdaily berkata, tindakan agresif tersebut mungkin disebabkan kebanyakan media massa melaporkan Anwar berniat untuk sapina Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Rosmah Mansor; yang menurut dakwaan Anwar, mereka terbabit mendalangi konspirasi mengfitnahnya bersama Saiful.

Badrul yang juga Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR mendakwa, tindakan agresif Polis tersebut mungkin disebabkan tidak mahu laporan lanjut berkaitan Anwar sapina Najib dan Rosmah dari diketahui oleh rakyat melalui media-media baru.

“Reformasi 1998 dulu banyak mengajar Polis tentang media, mungkin Polis takut rakyat disedarkan dengan berita-berita lanjut berhubung niat Anwar sapina dua individu penting negara (iaitu Najib dan Rosmah),” jelas Barul Hisham.

Polis hang media by zainulfaqar_yaacob.

Melihat aksi Polis menghalang media dari mengambil gambar rakyat yang menyokong Anwar, Badrul mendakwa Polis seolah-olah cuba bersengkongkol dengan kerajaan demi membendung kesedaran rakyat seperti era Reformasi 1998 dahulu. -LSS

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: