Monday, August 24, 2009

-Kerajaan Negeri Selangor perhebat Kempen kesedaran Cegah H1N1.

Kerajaan Negeri Selangor Giat Edar Topeng Kepada Orang Awam Elak H1N1

PETALING JAYA, 22 Ogos - Kerajaan Negeri Selangor hari ini meneruskan lmisi pengedaran topeng muka keselamatan dengan mengagihkannya kepada orang awam di sekitar Petaling Jaya.Ini berikutan penularan wabak influenza A H1N1 atau selsema babi di negara ini membimbangkan dan kini berada pada tahap yang kritikal.Walaupun Jabatan dan Kementerian Kesihatan Malaysia sudah mengeluarkan arahan supaya orang ramai mengenakan penutup mulut dan hidung ketika berada di khalayak ramai, namun ramai yang mengambil mudah dan tidak berbuat demikian.

“Kempen ini dijalankan dengan tujuan objektif untuk memberi kesedaran kepada orang awam terhadap wabak penyakit influenza A supaya mereka dapat menjaga kesihatan sendiri dan lebih kerap mencuci tangan. Ini adalah satu program kesedaran daripada kerajaan Pakatan Rakyat”, kata ADUN Kg Tunku Lau Webg San. Weng San berkata kepada TV Selangor selepas menyerahkan topeng muka keselamatan kepada orang awam di Pasar Seri Setia, Petaling Jaya, pagi tadi.Terdahulu, Lau menyerahkan kira-kira 4,000 topeng muka keselamatan di beberapa sekolah dalam kawasannya, antaranya ialah Sekolah Seri Permata, Sekolah Kg Tunku dan Sekolah Kebangsaan Jenis Cina Sg Wei.

Dalam pada itu, tinjauan TVSelangor di pasar basah tersebut juga mendapati ramai orang awam masih tidak mahu memakai topeng keselamatan tersebut walaupun sudah dibekalkan kepada mereka secara percuma.“Not everyone afford to buy, another one more things many takes things like takes for granted, their are not step cautions I can see Malaysian still not without the mask, your idea very can create awareness especially wet market is very good”, kata peniaga Pasar Seri Setia, Anathan Thangalan.

“Satu cara yang bagus, sebab sekarang banyak penyakit berlaku, jadi kalau kerajaan buat macam ni, kami sokonglah kira baguslah, ada orang lain bagi tapi kena beli, yang bagi percuma baru pertama kali”, Mogan a/l Masilamani, Penduduk Seri Setia.
Kira-kira 1,250 topeng muka keselamatan diagihkan kepada orang ramai di sekitar Pasar Seri Setia, Petaling Jaya. - MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: