Lagu Janji dicapati

Loading...

Saturday, January 16, 2010

Kawal kebebasan blogger:Satu lagi Kangkong yang bangang sangat





Kawalan Kebebasan Penulis Blog ?





Lagi sekor professor kangkong mahu usulkan pada kerajaan MuNkEeE supaya di wujudkan satu akta untuk mengawal penulis blog yang kononnya banyak laman web dan media memaparkan pandangan yang berunsurkan perkauman dan mungkin mencetuskan perkauman.



Kadangkala terfikir pula apasal mangkuk ni boleh terfikir nak sekat suara - suara blogger dari terus menyuarakan pendapat walaupun ia nya berunsurkan perkauman? sedang kan jika kita amati dunia cyber dan alam penulisan blog adalah di ibaratkan seperti konsep Yin dan Yang.Setiap apa sahaja yang ada di dunia ini pasti akan mempunyai dua pihak yang berlainan seperti juga konsep Yin dang Yang.



Kalau ada yang baik pasti ada yang jahat,kalau ada lelaki pasti ada perempuan,kalau hitam mesti ada putih,kalau ada siang mesti ada malam dan kalau ada penulis blog yang akan menulis tengtang sentimen pasti ada penulis blog yang akan menyuarakan pendapat yang anti perkauman tapi yang buat kita langsung tak faham macam mana boleh ada mangkuk ayun yang tak boleh faham akan perkara ini.



macam mana depan mata sendiri haram jadah ni tak boleh nampak sedangkan yang sepatutnya di sekat adalah geng - geng utusan melalok sendiri kerana sejak sekian lama mangkuk - mangkuk inilah yang barua - barua pencetus isu perkauman jadi mengapa nak salah blogger - blogger sedangkan blogger akan menulis berdasarkan apa yang cuba di cetus kan dek akhbar -akhbar dan media cabuk media perdana.



Cuba kita lihat sendiri,yang pertama beberapa bulan yang lalu ada seorang penulis dari utusan melalok yang lalok giler telah menulis banyak artikel yang bersikar tentang isu perkauman.Kalau tak percaya lihat pada beberapa minggu yang lalu Di laporkan bahawa editor Utusan Melalok, Zaini Hassan yang menulis di kolumnya yang bertajuk, “Cuit” telah pun melancarkan mogok daripada menulis kolum tersebut.Dipercayai berikutan daripada laporan polis yang dilakukan terhadapnya.


Pengarang kanan paling laloknya hari ini melancarkan mogok menulis dalam kolumnya selepas berdepan dengan tiga aduan polis berhubung artikelnya "kaum India suka kecoh" minggu lalu.

Di ruangan kolumnya 'Cuit', Zaini Hassan dilakarkan dalam keadaan mulut bertampal - sebagai lambang kunci mulut - sementara di paparan komputernya terlekat tulisan "tutup."

Dalam karikatur tersebut, tangan dan kakinya juga terikat.





Kolum itu menyatakan sebab ia ditutup minggu ini dan menggalakkan pembaca menilai sendiri artikel 'Alkisah India di India dan India di Malaysia' 9 Disember lalu dan juga surat pembaca berhubung isu tersebut.

Bagaimanapun tidak jelas sama ada keputusan "mogok menulis" ini tindakan beliau sendiri sebagai membantah aduan-aduan polis tersebut atau akibat tekanan daripada pihak atasan.

Khamis lalu, ketua biro integrasi kaum pergerakan itu MT Padmanathan membuat aduan polis terhadap Zaini di ibu pejabat polis daerah Sentul, Kuala Lumpur.

Artikel tersebut menceritakan betapa kelam-kabutnya kehidupan di India yang dianggap telah mendarah daging dalam kaum tersebut, termasuk India di negara ini.

"India tetap India. Orang India ialah masyarakat yang begitu unik. Jika kita sering tengok wayang Tamil atau Hindi, itulah budaya mereka. Kecoh, kecoh dan kecoh.





"Namun, kita di Malaysia pun ada orang India. Kecohnya pun lebih kurang sama. Mereka ini rata-ratanya terdiri daripada ahli-ahli profesional, peguam dan kini menjadi ahli politik.

"Di Malaysia hanya orang India yang pandai-pandai sahaja yang sering buat bising," artikel tersebut dipetik.

Penulis menceritakan pengalamannya berada di Hyderabad baru-baru ini sebelum mengecam tindakan pemimpin DAP dan juga ahli parlimen Ipoh Barat, N Kulasegaran, yang didakwanya mempertikaikan hak-hak Melayu.

Dua lagi aduan polis dibuat pada 12 dan 13 Disember lalu, masing-masing oleh DAP di Jelapang, Perak dan sekumpulan 15 lelaki India di Kelang, Selangor.

Zaini kini berdepan tindakan saman oleh exco kerajaan Selangor, Teresa Kok berhubung artikelnya 'Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya' yang mengulas isu azan - kontroversi yang menyeret ahli parlimen DAP itu dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), September tahun lalu.



Ini membuat kita hairan mengapa hanya blogger - blogger sahaja yang di persalahkan atas sebab memaparkan ketegangan isu perkauman sedangkan mangkuk ni tak berani nak "tibai" media - media "cabuk" arus perdana macam utusan melalok!



Nak kata bangang tapi level professor? sah! kang kong bin Kong Kang,kuman bontot obama yang kat amerika dia nampaktapi puaka anak badak depan mata dia buat tak tau, haram jadah jenis apa la dia ni ?



yang pengacara - pengacara kat TV3 suku yang buat hebahan konflik agama khasnya di tujukan pada Paktan langsung dia buat tak tau.Mana pergi kerberdayaan berfikir?



Ingat blogger ni apa? takkan dalam sepuluh blogger yang buat tulisan "perkauman" takde yang yang blogger yang cuba menentang ssesuatu artikel? kalau orang blogger yang hitam pasti ada yang ada kata putih.



Dan lagi satu!



Berapa ribu blogger yang nak di sekat,berapa juta blogger yang di tangkap? ini semua nak menyekat hak kebebasan bersuara lah Bodoh! ada otak tak nak pikir,sepatutnya "putu mayam" ni kena tau para - para blogger inilah yang selalu yang menangkis persepsi perkauman dan konflik keagamaan.



Bangang tak sudah - sudah patut dia campak je phd tu pergi tong sampah ! pasal tak boleh nak pikir !

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: