Lagu Janji dicapati

Loading...

Friday, January 8, 2010

Setiausaha Agung PKR letak jawatan? baru punya kelentong ke??


Datuk Salehuddin Hashim

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim keluar dari parti itu, semalam sekali gus menamatkan spekulasi sejak beberapa minggu lalu yang mengatakan beliau tidak gembira dengan keadaan dalaman parti.

Salehuddin berkata, beliau sudah menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; presidennya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya, Dr Syed Husin Ali.

Salehuddin yang juga seorang peguam, berkata beliau meninggalkan politik seratus peratus dan mahu memberi tumpuan terhadap kerja perundingan korporat di dalam dan luar negara.




"Saya sudah cukup dengan semua ini. Sudah tiba masanya untuk saya beranjak dan saya akan mengembara serta fokus kepada perkhidmatan perundingan.

"Saya sudah berusia 58 tahun... dan saya tidak fikir ada banyak lagi masa produktif yang tinggal, jadi lebih baik saya menggunakan sepenuhnya masa itu sekarang," katanya.

Peletakan jawatan Salehuddin itu adalah satu tamparan hebat kepada PKR yang dilanda masalah dalaman, selain Anwar mungkin melalui satu lagi perbicaraan mahkamah yang panjang atas dakwaan kes liwat. -Berita Hairan.

WARRGHH.....WOIT!!! ITU HARI PELUK BERAK ! INI HARI PELUK TAIK ! ITU HARI KATA PENYOKONG DAN PENGUNDI PAS MAHU PAS KELUAR DARI PAKATAN RAKYAT HARI NI KATA DATUK SALEH KELUAR PARTI DAN LETAK JAWATAN!!!

INI LAWAK APA NI?

Ini semua buat kita semakin tak paham lawak jenis apakah yang sedang di mainkan oleh geng - geng United MuNkEeE.Kenyataan yang amat menghairankan dalam berita cabuk dan hairan dipersoalkan pasal mula - mula Datuk Salleh kata nak beranjak dari dunia politik dan mahu menyertai dunia korporat dan perundingan,lepas tu diorang kata Datuk Salleh hampa dan kecewa dengan dunia politik,lepas tu kata lagi datuk Salleh ada krisis dengan Tan Sri Khalid berhubung soal penganbalihan Yayasan Basmi Kemiskinan.

Ini mana satu cerita yang betul nie?? Sah rekaan atau pun tokok tambah....

BAIK CUBA PERHATIKAN KENYATAAN RAKAN KARIB DATUK SALLEH SENDIRI.

UMNO TERDESAK

Semakin sukar untuk Malaysia menjadi sabuah Negara aman damai selagi UMNO terus memerintah. UMNO bila tersepit mempergunakan isu kaum dan agama di negara ini. UMNO yang ada hari ini tak sama dengan UMNO zaman Tunku Abdul Rahman dahulu yang lebih terbuka dan dihormati banyak pihak. Hari ini cara politik UMNO telah meluaskan jurang perbezaan kaum dan agama. Jika UMNO dibiarkan terus memerintah, ia akan menyebabkan negara dan rakyat sentiasa dilagakan kerana kesempatan ini akan diambil oleh pemimpin mereka untuk mempolitikkan perbezaan kaum dan agama. Kita tahu bukan semua ahli UMNO setuju dengan permainan politik seperti ini. Tapi kita juga tahu ada golongan dalam UMNO mahu orang Melayu mengangkat mereka menjadi wira pembela agama. Golongan ini melalui kuasa kerajaan telah melarang akhbar The Herald, yang hanya dijual di gereja-gereja Katolik saja, daripada menggunakan perkataan “Allah”, dan mereka yakin Mahkamah Rayuan akan “memperbetulkan” keputusan yang ada sekarang.

Kita mesti sentiasa waspada bila ada kumpulan menggelarkan diri mereka pembela agama dan Allah. Seperti kata Allahyarham Gus Dur, bekas presiden Indonesia dan pemimpin besar Nahdatul Ulama; Tuhan yang Maha Besar, Maha Agung dan Maha Berkuasa tidak perlu dibela, yang memerlukan pembelaan adalah manusia yang dianiayai dan ditindas. Jadi bila ada kumpulan NGO yang dibiayai oleh UMNO ini berkumpul dan berteriak “Islam dinodai” atau “Selamatkan agama kita”, rakyat mesti berhati-hati dan perlu waspada tentang apa motif sebenar mereka.

Soal penggunaan perkataan Allah (God) atau Tuhan Allah (the Lord God) oleh orang Kristian Bumiputera di Sabah dan Sarawak mesti difahami dari perspektif sejarah pra-Merdeka dan sebelum mereka menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963. Semasa membaca doa di gereja, ramai penganut Kristian di sana tidak tahu berbahasa Inggeris; lagi pula mereka dari berbagai kaum seperti Iban, Kadazandusun, Bidayuh, Murut, Melanau, Kelabit, Kedayan dan sebagainya yang mempunyai bahasa dan dialek yang berbeza. Jadi mereka memilih satu bahasa yang difahami semua pihak, iaitu Bahasa Melayu. Kitab Bible berbahasa Melayu yang mereka gunakan datangnya dari Indonesia. Bible mereka menggunakan perkataan Allah. Sejak zaman-berzaman orang Islam di Sabah dan Sarawak tidak menghadapi apa-apa masalah tentang hal ini. Begitu juga orang UMNO di Semenanjung yang tak rasa sensitif. Kalau benar orang UMNO marah, mengapa isu ini tak timbul pada masa dahulu?

Mungkin kerana sebelum ini kuasa UMNO dan Barisan Nasional di Parlimen sangat kuat, maklumlah mereka ada 2/3 kerusi, iaitu boleh buat apa saja yang mereka suka. Sekarang banyak hal dengan tiba-tiba menjadi “sensitif”. Ini kerana kedudukan politik UMNO sudah goyang. Persoalannya ialah, mengapa UMNO membenarkan nama Allah digunakan sejak sekian lama. Mengapa tidak arahkan semua doa dan percakapan dalam gereja supaya jangan guna nama Allah? Bila orang bukan Islam diminta menyayi Ya Allah Selamatkan Sultan Kami adakah mereka melakukan kesalahan? Mengapa hanya The Herald diharamkan daripada menggunakan perkataan Allah? Sudah tentu The Herald tidak akan menggunakan perkataan itu kalau penganut dan pembacanya menggunakan perkataan lain dalam ritual sembahyang dan doa mereka. Jadi Perdana Menteri Najib dan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin kena semaklah doa orang Kristian di Sabah dan Sarawak – jika didapati mereka menggunakan perkataan Allah, mungkin tindakan keras harus diambil.

Tapi sebelum mengambil tindakan keras, kena semak juga sejarah. Saya difahamkan bahawa pada abad ke-17 sudah ada perkataan Allah untuk Tuhan dalam kamus Melayu-Latin. Allah juga disebut dalam kitab doa Katolik yang dibawa ke Tanah Melayu pada abad ke-19. Persoalannya, jika tindakan keras diambil, adakah ia akan membantu usaha dakwah Islamiah atau mencacatkan imej Islam semata-mata kerana ada orang tertentu mahu jadi wira agama tanpa kajian yang mendalam.

Para alim ulamak seluruh dunia Islam sudah lama menerima orang dari agama lain menggunakan nama Allah sebagai nama Tuhan. Antaranya yang diguna pakai oleh umat Kristian Koptik di Mesir dan Kristian di Lubnan, Palestin, Iraq dan beberapa negara umat Islam yang lain. Sudah tentu ulamak-ulamak UMNO juga sedar perkara ini kerana mereka sudah jauh berjalan dan banyak pengalaman. Tak kan lah ulamak UMNO yang amat tinggi ilmu agama mereka buat-buat tak faham semata-mata nak “bersihkan” Islam dari segala unsur-unsur kaum, budaya dan agama lain. Tak kan mereka tak sedar Bahasa Melayu kita masih lagi mengekalkan Bahasa Sanskrit dari asal usul Hindu untuk Islam seperti perkataan sembahyang, puasa, syurga, neraka, dosa, pahala dan sebagainya.

Kita telah ada cukup undang undang melarang sesiapa sekali pun yang berusaha untok menarik minat orang Islam kapada agama lain. Ini larangan yang jelas. Kepercayaan kapada ajaran agama kita yang tulin adalah benteng untuk kita memberhentikan mana mana usaha untuk membawa orang Islam keluar dari akidah Islam. Kalau ini belum cukup itu bererti pegangan agama kita lemah. Siapa yang perlu disalahkan?

Kepada MuNkEeE - MuNkEeE yang menghairankan,lain kali cari lah lawak paling power sikit,jangan buat lawak camni!!! takde pekdah nya....

No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: