Saturday, January 23, 2010

Tanya Sama itu Wak Din Debab



Kecuali Haji Mahfuz Omar, saya tak jumpa ulasan pemimpin PAKATAN yang menyambut kutukan Muhyiddin kepada Anwar itu sebagai usaha Muhyiddin membuka jalan kepada pembangkang untuk menunjukkan siapa pengkhianat Melayu sebenarnya.Bukankah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengorbankan begitu banyak kepentingan Melayu (baca: UMNO - bila UMNO sebut Melayu, tu solekan luar sahaja dan pembohong hidup-hidup!) melalui dasar liberalisasinya termasuk mengkudungkan Foreign Investments Committee (FIC)?



Anda baca pula berita NST semalam yang saya copy and paste di bawah. Banyak yang tersirat di sebalik yang tersurat. Kalau tak reti-reti jugak, pi tanya Wak Din Debab.


MECD penyokong di sarankan untuk bertanya kepada PM


Miri (NST 22/1/10): Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin terakhir menyarankan enam pertubuhan menyerukan pemulihan daripada pengusaha dan perkhidmatan pengembangan koperasi (MECD) untuk menyerahkan usul mereka kepada perdana menteri.


"Biarkan perdana menteri memutuskan. Ini di bawah lingkup.


"Ini adalah kerajaan yang bertanggungjawab dan menerima. Kami tidak akan menutup diri terhadap sesiapa pun," katanya.


Datuk Seri Najib Razak, ketika mengumumkan kabinetnya selepas mengambil alih kemudi kerajaan daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi tahun lalu, tidak termasuk dalam senarai MECD jabatan di bawah pemerintahannya.


Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin berkata gerakan tidak bersetuju bahawa kementerian itu dipulihkan.


Dia berkata isu ini tidak boleh dibesarkan sebagai kementerian yang sudah dibubarkan bulan lepas dan badan-badan terserap ke jabatan lain.


Khairy menambah bahawa pembubaran kementerian tidak mempengaruhi masa depan sebagai ejen-ejen Bumiputera pengusaha dahulu di bawah itu, seperti Mara dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (Tekun), terus berfungsi seperti biasa.


"Saya berharap bahawa masyarakat dan pemimpin pertubuhan bukan-kerajaan tidak akan jatuh ke dalam perangkap dengan berfikir bahawa tanpa MECD, Melayu tidak dapat bertahan hidup.


"Ini adalah alasan yang sangat lemah kerana menjadi hambatan bagi pengusaha ketika agensi masing-masing masih ada," katanya selepas mengetuai pertemuan Pemuda UMNO di Negri Sembilan . Panggilan untuk membina semula perkhidmatan itu dibuat oleh enam organisasi bukan kerajaan - Gabungan Pengusaha Bahasa Melayu, Bahasa Melayu Kesatuan Aksi Front Persatuan Kontraktor Buku Malaysia, Ukhuwah Bukuonline Masyarakat dan Koperasi, Bahasa Melayu Bilik Dagang dan Persekutuan Bahasa Melayu Badan Ekonomi



Usahawan Bumiputera tetap dibela


Pelbagai jabatan, agensi khusus hulur bantuan: PM


Berita Harian (22/1/10): Kerajaan belum berhasrat mewujudkan semula Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi kerana tanggungjawab menjaga kepentingan usahawan Bumiputera kini dilaksanakan oleh pelbagai jabatan dan agensi khusus bagi memastikan kepentingan mereka sentiasa diberi keutamaan.


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata rakyat Bumiputera tidak perlu bimbang kerana pelbagai agensi seperti Mara dan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) memang dipertanggungjawabkan bagi membangunkan dan meneruskan agenda membela usahawan Bumiputera.



Walaupun tidak ada Kementerian Pembangunan Usahawan, ada agensi untuk membangunkan usahawan Bumiputera ditempatkan di kementerian lain seperti Mara di Kementerian Luar Bandar.

"Seorang Naib Presiden Umno (Menteri Pembangunan Luar) ditugaskan di situ. Jadi, tanpa kementerian (Kementerian Pembangunan Usahawan) ini pun agenda mewujudkan usahawan Bumiputera masih diteruskan.

"Kita juga ada instrumen baru seperti Ekuinas yang ditugaskan untuk membangunkan usahawan dan syarikat Bumiputera yang berpotensi. Kita tidak lupakan agenda ini...cuma ia disesuaikan dengan keadaan semasa," katanya di sini, semalam.

Ekuinas adalah entiti pengurus dana ekuiti swasta berkaitan kerajaan untuk mewujudkan gagasan syarikat Malaysia yang dapat berdaya saing hingga ke peringkat global dan pada masa sama memastikan penyertaan ekonomi Bumiputera yang lebih kukuh dan mapan.

Menerusi pelaburannya, Ekuinas memainkan peranan penting memperkasakan penyertaan ekonomi Bumiputera dan pada masa sama, membina perkongsian tulen di antara Bumiputera dengan bukan Bumiputera, sekali gus bakal memberi manfaat kepada seluruh lapisan masyarakat serta ekonomi negara.

Baru-baru ini enam pertubuhan Melayu meluluskan resolusi menuntut kerajaan mewujudkan semula Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD) bagi menjamin kepentingan dan masa depan usahawan Bumiputera.

Resolusi diluluskan pada Forum Usahawan Melayu Kini di Persimpangan: Digugat dan Digigit, anjuran bersama Gabungan NGO Usahawan Melayu, Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM) serta Koperasi Ukhuwah dan Komuniti Bukuonline.






No comments:

Semak Waktu Solat Dan Marilah Sembahyang..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country: